De visie van FTC Grupetto

FTC Grupetto is een vereniging met als doel het bevorderen van de wielersportbeoefening in Meppel en omstreken.

Dit doen we door:

• Ondersteuning van mensen die de wielersport in verenigingsverband (willen) beoefenen
  • Lid te zijn van de Nederlandse Toerfiets Unie (NTFU)
  • Deel te nemen aan, onder auspiciën van de NTFU georganiseerde, fietsevenementen
  • Zelf fietsevenementen te organiseren
  • Samen te werken met andere organisaties met soortgelijk doel

Een andere achterliggende gedachte van de vereniging ligt besloten in de naam: Grupetto. Dit vergt wat uitleg:

Grupetto is de Italiaanse term voor de achtergebleven renners in een (berg)etappe die zich in een staartgroep hebben verzameld. In het Nederlands wielerjargon heet zo’n groep ‘de bus’. De groep kiest meestal voor een gelijkmatig tempo, dat ervoor zorgt dat niemand hoeft te lossen. Ook de zwakste klimmers en renners met een mindere dag redden het op die manier.

Deze wielersolidariteit willen wij ook. Waar we dus vooral naar streven is dat ieder op zijn eigen niveau mooie toerritten kan maken. Met de gezelligheid en het voordeel van de groep. Uiteraard staan daarbij veiligheid en gezondheid voorop.