In feite ontstond de aanzet tot de oprichting van de vereniging eind 2006 begin 2007.
Hans Koning – verwoed fietsrecreant – vond dat er in Meppel een weinig aansprekende fietsclub was. Derhalve vroeg hij bij KNWU en NTFU bescheiden op om eventueel een vereniging te kunnen oprichten.

Toch duurde het nog tot 2010, nadat Hans zijn eigen fietswinkel aan de Prinsengracht te Meppel had verwezenlijkt, voordat de plannen concrete vormen aannamen.
Hij fietste regelmatig met vrienden en bekenden, o.a. uit zijn klantenkring, toertochtjes en ontmoette daarbij Henk Roze die hetzelfde beleefde met zijn vrienden en kennissen van de Achmea sportschool. Een voorname reden voor de eventuele fietsclub was het “verbinden” van mensen met gelijke ideeën en interesses. Het zou vooral een club dienen te zijn voor iedereen ongeacht conditie, leeftijd of achtergrond.

De samenwerking en toen ook al het samen fietsen leidde ertoe op zoek te gaan naar bekwame bestuursleden voor de op te richten vereniging. Uiteindelijk slaagden zij daarin medio november/december 2010.
Uiteindelijk werd op 11 mei 2011 FTC Grupetto een feit nadat oprichtingsakte en de benodigde formaliteiten waren vervuld.

De naam Grupetto (Italiaans voor “groep” = gruppo) is voor wielerliefhebber een begrip: “de bus”, als aanduiding voor een groep wielrenners in (berg-)etappekoersen, welke meestal uit sprinters en tijdrijders bestaat, die geen belang hebben bij een goede klassering, knechten die zich hebben laten uitzakken en overige renners. Samen proberen de renners zo binnen de tijdslimiet binnen te komen.
Maar bij onze fietsclub staat Grupetto voor: SAMEN UIT SAMEN THUIS!

De eerste voorzitter werd Gert Jan Holterman.