Fietstoerclub Grupetto Meppel e.o.

  1. De hieronder genoemde regels gelden zowel voor de racefietsers, mountainbikers als voor de
    gravelrijders (uitgezonderd punt 4). Ieder lid van de vereniging is verplicht zich aan deze regels te
    houden.
  2. Tijdens het fietsen in groepsverband, trainingen en bij eventuele gezamenlijk te rijden toertochten:
    a. is het dragen van een helm verplicht;
    b. is het gebruik van een fietsbel, bij gevaar of als waarschuwing, wenselijk voor de veiligheid en
    vanwege toenemende drukte op de weg;
    c. dragen de rijders zoveel mogelijk het clubtenue (minimaal het shirt, zie artikel 5 van het
    Huishoudelijk reglement);
    d. is het niet toegestaan een ossenkop- of triatlonstuur te gebruiken (het mag wel gemonteerd
    zijn);
    e. is het niet toegestaan met losse handen te rijden;
    f. is het niet toegestaan een telefoon te gebruiken tijdens het fietsen;
    g. wordt het NTFU-pasje of een andere gegevensdrager, met daarop contactgegevens (in geval van
    calamiteit), standaard meegedragen (tevens is het advies om de ICE-code standaard in de
    telefoon op te nemen);
    h. wordt het bestuur bij een ongeval binnen 24 uur geïnformeerd, zodat het bestuur de melding
    tijdig aan de NTFU-verzekering kan doorgeven;
    i. wordt er in geval van een calamiteit/ongeluk door individuele leden niet gecommuniceerd met
    externen/media. De wijze waarop en met wie wordt gecommuniceerd, wordt in onderlinge
    afstemming tussen wegkapitein en bestuur bepaald (bestuur is eindverantwoordelijk).
  3. Een introducé mag viermaal meefietsen en kan daarna alleen nog meefietsen als hij of zij lid wordt
    van de vereniging.
  4. Er wordt met betrekking tot race in verschillende groepen gefietst. Lees hier meer over de groepsindeling.
  5. Bij aanvang van een activiteit is minimaal één wegkapitein op de startlocatie aanwezig.
    Indien mogelijk wordt elke groep begeleid door een wegkapitein. Deze bepaalt de route, houdt de
    snelheid in de gaten en ziet toe op de verhoudingen in de groep. Onder normale omstandigheden is
    het tempo van de langzaamste rijder leidend! Alleen als het echt niet anders kan kunnen groepen in
    onderling overleg worden opgesplitst.
  6. Bij geringe opkomst kunnen de groepen in onderling overleg worden samengevoegd. Het tempo van
    de langzaamste groep zal dan leidend worden.
  7. Bij een erg grote opkomst tijdens gezamenlijke ritten kan de groep worden opgesplitst in meerdere
    groepen. Groepen zijn in verband met de veiligheid niet groter dan 12 personen.
  8. Bij pech, een sanitaire stop of achterblijvers etc. wacht iedereen totdat de groep weer compleet is.
    Aanwijzingen in deze van de wegkapitein dienen te worden opgevolgd met dien verstande dat een
    ieder verantwoordelijk is en gehouden kan worden voor zijn/haar afwijkend gedrag.
  9. Ter indicatie onderstaand de belangrijkste (aan de NTFU ontleende) waarschuwingssignalen (bij
    voorkeur met gebaren) voor obstakels, slecht wegdek, gevaarlijke kruispunten en andere
    weggebruikers:
    a. ‘VOOR’: Er rijdt, loopt of staat iets voor ons aan de rechterkant van de weg.
    b. ‘TEGEN’: Er komt ons iets tegemoet of er rijdt, loopt of staat iets voor ons aan de
    linkerkant van de weg.
    c. ‘ACHTER’: Er komt een auto/motor ons achterop.
    d. Hand opsteken/’STOP’: Vaart minderen of stoppen.
    e. Wijzen naar obstakels in het wegdek en op de route zoals bijvoorbeeld ‘GAT’, ‘MODDER’,
    ‘PAALTJE’
    f. Bij afslaan hand uitsteken ‘LINKS’ of ‘RECHTS’
    g. ‘LEK’: Spreekt voor zich
    De aanwijzingen dienen te worden opgevolgd, met dien verstande dat een ieder verantwoordelijk is
    voor zijn/haar eigen gedrag. Bekijk ook de video’s van de NTFU op de pagina Veilig Fietsen.
  10. De verkeersregels worden tijdens gezamenlijke ritten in acht genomen.
    Binnen de bebouwde kom max. 25 km per uur en op fietspaden wordt de snelheid naar beneden en
    naar een veilige snelheid aangepast. Beter is nog, voor de snellere groepen, om routes met
    fietspaden zoveel als mogelijk te mijden of achter elkaar te gaan rijden.
    Ook hier geldt dat aanwijzingen in deze van de wegkapitein dienen te worden opgevolgd met dien
    verstande dat een ieder verantwoordelijk is en gehouden kan worden voor zijn/haar afwijkend
    gedrag.
  11. De wegkapitein kan in bepaalde situaties afwijken van bovengenoemde regels als de veiligheid het
    toelaat. Ook ziet de wegkapitein erop toe of er in specifieke gevallen extra rust-/eetmomenten
    moeten worden ingelast.
  12. Te allen tijde geldt: samen uit, samen thuis!
  13. Het reglement kan worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering genomen met een gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

Aldus vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering op 4 maart 2022.